Tuesday, July 14, 2009

resepi hari nih.. ROJAK PETIS~~ (day 5th)

27 may 2009

ngeee..
memandangkan kite x p mne2 rni..
kite wat rancangan memasak bersame chef salmiah la ye..
resepi kite ialah
jeng3
'ROJAK PETIS'!!! (ceyh, x suprise lgsung, kat atas tuh dh mention awal2)
ngeeee...
1st, kite perkenalkan dulu ltar belakang watak utame kite harinih
sejarah keturunan asal usul salah silah family tree rojak petis nih x dapek la nak dikenal pasti..
sbb aku pon x taw, men makan jer
tapi mmg selalu la jumpe kat johor
mknan orang jawe ataw banjor kot

okeyh..
step pertame..
beli bahan2 basah kat pasar.. pastuh, yg x basah beli kat econsave (ni x wajib lah, jgn merantaw satu m'sia cari econsave plak)
then, goreng tauhu smpai perang2 or segaring mane korg suke la
pastuh, buang kulit nenas
pastuh goreng kacang tanah and biar sejuk..
then, amek nenas n tauhu tadi, timun ngan sengkuang..
hiris agak2 tebal yg korg suke..bereyh

kendian, layurkan sayur kangkung dalam kuali, periuk pon layan jer
pastuh.. amek kacang tanah yg dah suam2 kuku tuh, masuk dalam bekas yg ade lubang2, ayak2, pastuh ramas2, ayak2 balek..
haiyooo,, aperkah.. senang kate buang kulit dye la..
pastuh.. tumbuk kacang tuh dalam lesung batu.. jgn hancur sgt.. agak2 dye pecah2 je..
JANGAN GUNE BLENDER
t kang jadi peanut butter..
crushed ground nuts nih nak gune ntok campur dlm kuah rojak tu aka petis.. nak bagi dye lagi uummppphhh..
okeyhhh.. dah siap dah superstar2 dalam rojak petis nih.. kdg2 org ltak taugeh.. tapi ramai x suke..
and klu kreatif, bole gak letak watak2 tambahan dalam rojak nih..
chef miah letak pauh epal mude yg dye tanam kat tepi rumah
huhuuu..
terliur tgk mangge mude dh dikupas, putih licin gebu
ngeee..
and klu suke pedas, bole jgk hiris2 cili api, masok dalam kuah tuh..
oppp.. not me lah.. tangkap leleh lah aer mate klu kne penangan cili api.. saye x tahan pedas tapi saye still org jawe~~
troskan, kite reunionkan bahan2 tuh atas meje
btw, kuah rojak aka petis tuh bole dibeli kat mne2 kedai yg jual, klu dye x jual x de la
dolu2 org wat sndri, tapi skrg kn segale bende dah instant, kite take advantage je la, jimat mase
okie, then, amek satu bekas yg sedang2 saje (bukan lagu amelina dan iwan yer)
and campurkan semue bahan2 tuh ikot proportion yg korang suke..
godek3 sampai dye sebati..
tarrraaaaaaaa
dah siap rojak petis special~~
npe special?? sebab aku terlibat dalam proses pembikinan.. harharhar..
air tgn aku nih.. igt sng ke nak dpt (ade mksud tersirat, org cekap msti phm~~)
eyp eyp eyp.. jgn sentuh
x bole mkn!!..
x de la dye bagi penyakit aids klu mkn, i mean belom bole mkn lagi
klu nak mkn as soon as siap pon bole
tapi x mengancam la
kne perap dulu 2 3 jam
bagi kuah petis betol2 memenuhi cell2 bahan2 tuh
and bagi bahan2 tuh keluar dye pye air, bagi lagi berkuah rojak tuh..
fuhhhhh,,,, terliur dah aku.. x sabo nak mkan..
weweweweeee...
tik tok tik tok tik tok
dah petang~~
haaaaa
mase ntok bersantai bersame family smbil tengok 'zati dan si mawas'
time nih la baru syok nak melantak rojak tuh..
sekodeng jap dalam bekas tadi..
wahhhh... dah cun dah kaler dye.. hitam manis~~
distribute2.. mam sme2..
mantapppp!!!!! sangat sedap~~ terharu~~ (Ceyhhh.. over btollah)
ngeee...
sgt laku lah rojak petis chef salmiah petang tuh...
licin di sebat kami2 yg mcam piranna~~
bile tgk org suke mkn ape yg kite masak
kite pon tersnyum puas~~
(^_^)

and lepas tuh makin tersenyum lebar smpi ketelnge, good things continuing nmpknye
ciklan: esok nak pegi pasar payang, nak ikot?
xarielle: NAK!!!!
weweweweweweeee

wahwahwahhhh.. happy3..

1 comment:

ibu.meli.di kaltim said...

KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

















KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل




















KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


Post a Comment